2014-03-29

Earth Hour och Godheten

Så här års förkunnar ofta människor från marknadsvänliga tankesmedjor att de tänker tända alla sina lampor ikväll. Samtidigt kommer ditt Facebookflöde lusas ned av inlägg i vilka notoriska elslösare förklarar hur Goda de är som tänker släcka. Jag börjar bli rätt less på båda sidor faktiskt.

Att sluta slösa energi är en viktig fråga, men debatterna och metadebatterna om att släcka ljuset under Earth Hour missar som vanligt sakfrågan. En hel del el går såklart åt till belysning, särskilt om du fortfarande använder glödlampor, men dåligt planerad matlagning och dåligt konfigurerade vitvaror, hushållselektronik och datorer är ett betydligt större problem.

Om Earth Hour sprider kunskap och får en och annan att börja fundera över sin egen förbrukning är detta såklart bra. Men min erfarenhet av företeelsen är att för de flesta som sjunger Earth Hours lov är denna timme mest ett tillfälle att briljera med sin egen Godhet. Detta trots att deras elförbrukning i regel är flera gånger så stor som min egen – inte bara under Earth Hour utan även under årets övriga 8759 timmar.

Därför kommer jag under Earth Hour tända varenda lampa som finns att tända här hemma. Inte främst för att såga Earth Hour som sådan, utan i den plumpa förhoppningen att mina upplysta fönster kommer reta gallfeber på någon vänsterpajas som använder mycket mer el än jag, men som likväl känner sig moraliskt överlägsen mig eftersom vederbörande under en ynka timme varje år reducerar sin höga elförbrukning med någon tiondels kilowattimme.

Det kommer att svida lite när jag, notoriskt snål som jag är, får min elräkning, men det får det helt enkelt vara värt.
SvD1, DN1, DN2, Ab1, Ab2, DN1, Ex1, LT1, NSk1, Sk1, SMP1